ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل چیست؟
ساندویچ پانل همان طور که از اسمش پیداست ترکیبی از چند ماده اولیه است که در کنار هم محصولی را حاصل میشود که بیشتر نیاز های مشتری را پاسخ میدهد:
هسته ی پانل یک ماده ی عایق است که مقداری استحکام و قطر دیوار را به وجود می آورد و در روش تولید دیسکانتینیوز از دو طرف به چسب مخصوص آغشته میشود که در نهایت از دو طرف به یک لایه ۰٫۵ میلیمتری از ورق گالوانیزه مجهز میشود که نمای کار بوده و استحکام وزیبایی کار را حاصل میشود.

روش های تولید ساندویچ پانل

به طور کلی دو روش برای تولید ساندویچ پانل پلی یورتان به کار گرفته میشود:

روش کانتینیوز (continues)
در روش کانتینیوز یا همان مکانیزه دستگاه ها و رباط های مکانیکی مواد اولیه را به ساندویچ پانل نهایی تبدیل میکنند, به عبارتی دیگر مواد اولیه که همان رول ورق گالوانیزه , مواد اولیه ی فوم پلی یورتان یا شیت فوم پلی استایرن و چسب از یک طرف دستگاه وارد میشوند و از طرف دیگر ساندویچ پانل تکمیل شده به قطعات دلخواه برش خورده و اماده ی بسته بندی میشوند.

دستگاه کانتینیوز پلی یورتان

این مدل از دستگاه ها اولین نمونه های وارداتی به کشور می باشد که تولید ساندویچ پانل را در ایران کلید زد, و میتوان گفت اولین ساندویچ پانل تولید شده در ایران از نوع ساندویچ پانل پلی یورتان میباشد, در این نوع دستگاه ها در ابتدای خط تولید دو یا چهار و یا در مدل های پیشرفته بیشتر از چهار عدد رولگیر قرار دارد که به نسبت به سرعت کار می افزاید و یک ردیف رول گیر برای روی پانل و یک ردیف برای زیر پانل میباشد. بعد از اینکه دستگاه رول باز کن رول ورق گالوانیزه را باز کرد ورق وارد دستگاه رول فرمینگ میشود و بعد از عبور از دروازه های متعدد به فرم مورد نظر تبدیل میشود ورق روی پانل وارد یک سری غلطک های مخصوص و ورق زیرین وارد یک سری دیگر از غلطک ها میشوند که معمولا این دو طرح با هم متفاوت هستند , سپس ورق های فرم داده شده از بالا و پایین به هم نزدیک میشوند و در فاصله ی مورد نظر سفارش قرار میگیرند و بعد بین انها ترکیب پلی ال و ایزوسیانات که توسط دستگاه مخصوص با دوز خاص با هم ترکیب شده اند تزریق میشود، سپس این ماده -که همان فوم عایق پلی یورتان میباشد- شروع به منبسط شدن میکند و گرمای قابل توجهی ازاد میکند، در این مرحله باید پانل به سرعت زیر پرس و گرما قرار بگیر تا بیش از حد مجاز پف نکند، سپس پانل وارد دیگ پخت تحت گرمای بالا قرار میگیرد تا در همان حالت تثبیت شود. در نهایت پانل به ابعاد دلخواه توسط تیغه برش متحرک برش خورده و در ردیف های کنار هم چینش میشود تا خنک شود و اماده ی بسته بندی شود.

روش دیسکانتینیوز(discontinues)

در روش دیسکانتینیوز یا غیر پیوسته خط تولید از یک دیگر جدا میباشد و هر عملیات در یک ایستگاه انجام میشود و بعد به ایستگاه بعدی منتقل میشود.

خط تولید دیسکانتینیوز پلی یورتان

در این روش هر بخش از کار تولید پانل پلی یورتان در یک ایستگاه انجام میشود به صورتی که باید برش ورق توسط دستگاه رولفرمینگ صورت پذیرد و ورق زیر و روی پانل را در قالب های مخصوص تحت پرس قرار میدهند و بین این دو را با دستگاه های تزریق پر از فوم پلی یورتان میکنند و در انتها با گرم کردن و خنک کردن فوم میان ان خشک میشود و پانل را از قالب خارج کرده و پانل بعدی را کار میکنند.

مزایا و معایب فوم عایق پلی یورتان (PU)

مزایا:

  • بالاترین دانسیته در بین عایق های هسته مربوط به این فوم میباشد: عددی بالغ بر ۴۰± ۲ kg/m3
  • اولین بار در ایران از این فوم برای تولید ساندویچ پانل استفاده شده.
  • به دو صورت کانتینیوز و دیسکانتینیوز تولید میگردد.
  • به دلیل فرایند گرماده ایزو سیانات و پلی ال در حین ترکیب از پیوند مولکولی بالایی برخوردار است.
  • به دلیل فرایند گرماده ,چسبندگی مطلوبی به ورق گالوانیزه و یا لایه های بیرونی پانل دارد.
  • به دلیل افزایش حجم ایزو و پلی بعد از ترکیب, تمام حفره ها توسط فوم پر میشود.
  • نسبت به عایق پلی استایرن از ضریب هدایت حرارتی پایین تری برخوردار است. (یعنی مقاوت حرارتی R بالاتری دارد)

معایب:

  • نسبت به عایق های دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است در نتیجه قیمت تمام شده ی محصول را به طور محسوسی افزایش میدهد.
  • به دلیل قیمت بالا برای مکان هایی که برودت و عایق کاری از اهمیت بالایی برخوردار نیست عایق مناسبی نمیباشد و پیشنهاد نمی شود.
  • برای تولید در ضخامت های مختلف محدودیت های زیادی دارد.
  • در بعضی موارد دیده شده به دلیل نقص در ترکیب مواد پلی و ایزو افزایش حجم ناقص انجام شده و در نتیجه پانل به صورت پوک تولید شده و تشخیص این گونه نواقص دشوار است.
  • مواد اولیه ی این فوم کاملا وارداتی بوده و متاسفانه در این راستا تولید کنندگان ما با مشکلات متعددی از قبیل تحریم ها مواجه شده اند.

فرم سفارش محصول